Z natury

Eco Styl Życia

Czym jest ekologia? Jak żyć eco?

1 komentarz

Ekologia według klasycznej definicji to nauka zajmująca się badaniem wzajemnych oddziaływań pomiędzy organizmami a ich środowiskiem, badaniem reakcji populacji na czynniki środowiska, procesy w obrębie ekosystemów i biosfery. Często termin ekologia mylony jest z terminem ochrony środowiska. Celem ekologii jest wyjaśnienie funkcjonowania biosfery a nie ochrona przyrody. Wbrew powszechnym przekonaniom ekolog nie jest człowiekiem przykuwającym się do drzewa :p

Osiągnięcia ekologii natomiast przyczyniają się w wielkim stopniu do ochrony środowiska. Pokazują jak właściwie wykorzystywać i odnawiać zasoby przyrody, jak kształtować postawy człowieka przyjazne środowisku czy jak przedłużyć ciągłość istnienia gatunku.

Co oznacza życie ekologiczne? To nic innego jak życie w zgodzie z naturą, współgranie z nią, odpowiednie wykorzystywanie jej zasobów.

Jak ja staram się być eco:

  1. Segregacja śmieci

Pod typowym dla każdego mieszkania miejscu na kosz na śmieci, wstawiłam sobie średniej wielkości dwa koszyczki wiklinowe. Jeden na papier, drugi na butelki. Wiem, że coraz bardziej popularne stają się specjalne domowe kosze przystosowane do segregacji, ale dla mnie metoda koszyczków jest wygodniejsza. Niby mała rzecz a jak przyjazna dla środowiska J

  1. Przeciw testowaniu produktów na zwierzętach

Nie trzeba od razu brać udziału w jakiś protestach, paradach…Wystarczy zwracać uwagę na opakowania kosmetyków. Nigdy nie kupuje produktów, które nie mają znaku : nie testowane na zwierzętach.

  1. Torba na zakupy

Nie jestem zwolenniczką tych typowych eco papierowych toreb na zakupy – często nie wytrzymują ciężaru zakupów… Mam natomiast zawsze w torebce zwykłą materiałową czarna torbę. Zajmuje ona niewiele miejsca, a dzięki niej nie korzystam z plastykowych siatek kupowanych w sklepie przy nieplanowanych zakupach.

  1. Woda, energia

Staram się na co dzień nie wykorzystywać więcej wody niż potrzebuję. Np. robiąc poranną kawę wlewam wody na jeden kubeczek, a nie pół czajnika, woda w kranie nie leci przez cały czas, kiedy myje zęby. Oduczyłam się także nawyku zostawiania włączonego radia czy telewizora, gdy wychodzę gdzieś „tylko” na 10 minut.

  1. Żywność

Niestety zakupy w eco-sklepie ze zdrową żywnością nie są jeszcze na moją kieszeń. Staram się natomiast ograniczyć spożywanie żywności wysoko przetworzonej. Warzywa i owoce kupuje na pobliskim targu, nie sięgam po te paczkowane czy mrożone. Mam to szczęście, że po wizycie u dziadków na wsi raz na miesiąc zgarnę mnóstwo świeżych jajeczek i jakaś eco-kurkę. :p Na co dzień piję wodę, soki staram się „produkować” sama. Lubię piec, także ciasteczka sklepowe omijam szerokim łukiem, natomiast niestety na czekoladę często się kuszę…

  1. Kosmetyki

Naturalne i ekologiczne kosmetyki to moja miłość. Już kilka lat temu zamieniłam wszystkie drogeryjne produkty na naturalne. I mimo, że są troszkę droższe nie wrócę do starych ulubieńców.

Aż trudno zdać sobie sprawę, że takie niewielkie rzeczy mogą się przyczynić do życia w zgodzie z naturą.

A co Wy robicie, żeby być eko ?

One thought on “Czym jest ekologia? Jak żyć eco?

  1. Zgadzam się, że nawet małe rzeczy sprawiają, że pomagamy naszej Matce Naturze
    Ja na przykład (także mała głupia rzecz) codziennie biegam. Zamiast za każdym razem kupować 0,5 litrową plastykową butelkę wody, mam fajny poręczny bidon, do którego przelewam wodę w domu z większej 5l butelki

Skomentuj

